Duminica
Mare a Rusaliilor sau
a Pogorârii Sfântului Duh, este
sărbătoarea creştină care încheie ciclul Pascal. Ea se suprapune cu sărbătoarea
populară a Rusaliilor şi de aceea sunt foarte greu de diferenţiat obiceiurile și
practicile creştine de cele precreștine. Foarte multe din datinile acestei zile
sunt în legătura cu cele din ziua premergătoare, a Moşilor
de vară, sau cu sărbătoarea de a doua zi, a Rusaliilor. S-au
păstrat până astăzi multe dintre obiceiurile şi tradiţiile populare legate de
Duminica Mare a Rusaliilor. Am selectat pentru voi - din studiul “Sărbătorile de vară la români” publicat
în anul 1910 de marele etnolog și folclorist român Tudor
Pamfile - descrierea câtorva dintre ele:
De Rusalii |
“De cu sâmbătă seara
flăcăii se duc pe la vii sau pe la păduri, unde taie nuiele mari şi frumoase de
tei. Aceste nuiele le duc acasă în spinare, pe greabănul cailor sau cu
trăsurile (…). Cei care aduc pentru casa lor, cei ce cumpără sau dobândesc
în dar aceste ramuri, împodobesc întreaga gospodărie cu nuiele de tei. Rămurelele
mici le pun pe la icoane şi pe la corzile caselor, iar afară le pun pe la
ferestre (între geamuri şi zăbrele) şi pe sub streasină. Mai toţi pun şi prin
garduri, dar mai ales pe la ţăruşii porţii. Teiul astfel pus, oriunde ar
fi, rămâne acolo uitat.”
Poartă împodobită de Duminica Mare |
Ramuri de tei se duc
şi la biserici: “Rămurelele se
aşează înaintea icoanei Maicei Domnului sau nafurarului. După serviciul
dumnezeesc, preotul ia câte o mlădiţă mică şi o dă fiecărui creştin care se
perindează la anafură. Aceste mlădiţe se păstrează apoi la icoanele din
casă, întocmai ca salcia de Florii.” Despre aceste crenguţe de tei aduse în
ziua de Duminica Mare de la biserică se crede că au puteri protectoare: “Teiul de Dumineca Mare este bun la multe.
Când peste vară plouă cu piatră, este bine a se arunca afară câte o crenguţă de
tei uscat, cu credinţa că făcând astfel, piatra încetează. Alteori, cu aceleaşi
crenguţe, este destul numai să se ameninţe înspre partea de cer de unde
vine ploaia cu piatră, ca aceasta să se risipească îndată.” În Ţara Românescă femeile duceau la biserică
în Duminica Mare frunze de tei, de mure, de soc şi de jaleş. Acestea erau
lăsate acolo timp de trei săptămâni şi erau aduse acasă în a treia duminică: “Aceste buruieni, cred şi spun, că sunt bune
pentru multe leacuri. Din ele se fac mai cu seama ceaiuri împotriva răguşelii şi
a junghiului provenit din răceală. Cu aceste plante se descântă şi la
boli, dar mai ales slujesc la vrăjile de dragoste.”
Citește aici mai
multe despre: Cântecele și descântecele de dragoste
Împărțirea ramurilor de tei |
“Ca să
fii ferit de furtişaguri şi pierderi peste an, este bine ca cea dintâi
plăcintă pe care o faci sâmbăta pentru a doua zi, pentru Duminica Mare, s’o dai
de pomană ori s’o mănânci în casă, să o pui la cuptor întâi şi să o
scoţi pe urmă, să o rupi în trei părţi şi să o împarţi la săraci. Astfel
nu vei fi păgubit cu nimic”. O altă credinţă populară legată de această zi
este aceea că: “spre Duminica Mare, comorile
bune, care ard numai pe la zile mari, îşi arată flacăra.” Un obicei
care se mai păstrează prin unele sate din Transilvania este acela de a se face
în ziua de Duminica Mare cununi de cununie “din
spice de grâu curat şi din felurite flori de câmp”. Acestea se duc la
biserică “unde se păstreaza apoi la icoane, pentru toate cununiile de peste
an.”
Cunună |
Un
obicei des întâlnit prin părţile Muscelului era acela al “prinsului suratelor”: Cele două fete care vor “să se prindă surate” taie o ramură de măr dulce şi apoi merg la o
fântână împreună cu un flăcău. “Acolo,
una se aşează într’o parte şi cealaltă în faţa ei. Flăcăul le întreabă şi ele
răspund de trei ori:
- Daţi surate pân’la
moarte?
- Dăm surate pân’la
moarte!
- De azi înainte
sunteţi surori?
- Suntem !
- De azi înainte să
ştiţi: nu vă mai ziceţi pe nume ci surate.
Apoi flăcăul le dă în
mână crăcana de măr dulce, şi apucând una de o ramură şi alta de cealaltă, trag
s’o spintece.”
La fântână |
Tot
în Duminica Mare, pentru că a doua zi încep Rusaliile, era obiceiul ca seara să
se ungă tocurile ferestrelor și al ușilor cu usturoi și cu leuștean “spre a feri gospodăriile de duhurile
necurate”. Pentru că începând de a doua zi “aceste duhuri se vor război în văzduh cu duhurile bune și din lupta lor
va curge ploaie; de aceea se zice că Duminica Mare vine întotdeauna cu ploaie”.
Citește și: Moșii
cei mari ai Rusaliilor și Ziua când joacă Ielele
Sursa informaţiilor şi a citatelor: studiul
etnografic “Sărbătorile
de vară la români” - publicat de Tudor Pamfile – Editura Librariile
Socec&Co. - 1910
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu