Pârdalnica de dragoste și-a făcut loc în
inima ei și primul sărut i-a fost furat la hora din sat. A urmat celebrarea
cununiei la biserica din sat și petrecerea de nuntă cu alai și cu lăutari. La
puțin timp după aceea, în sufletul tinerei neveste începe să își facă loc o
dorință stăruitoare:
“De-ar vrea bunul Dumnezeu
Să-mi asculte dorul meu!
De-aș avea un copilaș,
Dragul mamei îngeraș!”
“Și ca să aibă un copil, se
sfătuiește cu toată lumea, și fiecare o învață fel de fel de leacuri. Mă-sa,
ori soacră-sa, o îndeamnă să aibe credință în Dumnezeu, de la care toate purced
în lume, și o învață cum să-l roage. Plătește sărindare, acatiste și liturghii;
ține posturile, face lumânări lungi câtu-i și ea de ‘naltă și le aprinde la
icoana Maicei Domnului; ba colindă până și mănăstirile și bisericele unde sunt
icoane făcătoare de minuni” (1). Dacă toate astea nu ajută, tânăra nevastă
apelează poate la bătrânele satului, cele pricepute în a face și a desface
vrăji și descântece, care prepară leacuri doar de ele știute, care pot să
împlinescă dorul ei stăruitor. Atunci când, în sfârșit, “Dumnezeu a dat
bucurie în casa creștinului”, grijile acestuia nu dispar. Ba mai mult, ele
se înmulțesc și se întețesc acum, “când nevasta a rămas grea”.
Prima întrebare din mintea tuturor celor
care află de binecuvântarea soției: Oare ce va fi: băiat ori fată? “Cine
poate să-i spuie? Babele, care știu și toaca din cer, asta n’o pot spune.
Femeia însărcinată ar putea să ghicească. Dacă poartă mai greu, va fi băiat, și
va fi fată dacă poartă mai ușor. În Ardeal au un semn: când isprăvește de țesut
pânza, femeia trimite pe un copil cu ochii închiși, călare pe fușteii
răsboiului, să iasă în ulița satului și acolo să deschidă ochii. Dacă va vedea
întâi un bărbat, femeia va naște băiat, iar de va vedea femeie, va naște fată”.
(1)
Orice ar fi însă să nască, frica
viitoarei mame este să nu piardă copilul și să nască ușor. Dar pentru ca aceste
dorințe să i se împlinească trebuie să respecte cu sfințenie obiceiurile și
țină seama de nenumărate superstiții. Am adunat pentru voi câteva dintre
acestea:
- “ca o femeie însărcinată
să facă lesne, de câte ori mătură și ia gunoiul în poală, aruncându-l să zică:
‹‹cum arunc gunoiul acesta de iute, așa să și fac de lesne!››”;
- “femeia însărcinată
care culege surcele ieșite din rindea va face copil cu părul creț”;
- “să nu desculțe
pe nimeni, nici să nu tragă cioarecii cuiva, că apoi nu poate să nască până ce
acela pe care l’a desculțat sau desbrăcat nu-i va da apă din opincă sau cismă”;
- “să nu sufle în
cuptorul de pâine, că face copilul cu limba prinsă”;
- “prin războiul
de’nvelit pânza să nu treacă nici o femeie, pentru că naște copii gemeni”;
- “femeia
îngreuiată să nu poftească nimic, iar dacă poftește să i se dea, că de nu
pierde copilul; femeia îngreuiată trebuie să guste din tot ce vede, să-și aducă
aminte că-i îngreuiată la vederea tuturor lucrurilor urâte, și să nu ție
mâinile în cruciș pe pâncete”;
- “nu e bine să
mănânce două poame care sunt crescute și lipite una de alta, sau, după cum spun
bucovinenii și moldovenii, să nu mănânce nici un fel de poame îngemănate, căci
va face copii gemeni”;
- “nu e bine să
mănânce din măr rupt – adică netăiat – că face copilul cu semn, ca și cum ar fi
mușcată de un câine”;
- “nu e bine să
mănânce Duminica fructe păstăioase, căci copilul se face bolând, și toată viața
lui va comite numai fapte rele”;
- “să nu mănânce
borș umplu în zi de sec, căci copilul va face un fel de bubușoare numite focuri”;
- “mamele care
poftesc la ceva – mai cu seamă poame – pe care nu le pot avea de îndată, să nu
pună mâna pe corpul lor, de teamă ca copilul să nu poarte aidoma însemnat în
acel loc fructul pe care au voit să îl aibă”;
- “să nu își
înoade pletele, că face copilul cu limba împiedicată”;
- “să nu își puie
floare la brâu, că face copilul cu semn”;
- “dacă va vedea
vreun foc mare sau vreuna sau mai multe case arzând, să nu puie mâna la față,
nici să nu se mire, căci noul născut va avea pete roșii pe obraz, mai ales
acolo unde a pus mai întâi mâna”;
- “să nu deie cu
piciorul în vreun câine, căci copilul ce-l va face va fi câinos la inimă;
copilul femeii ce va da cu piciorul în vreun câine sau mâță, va fi flocos și
păros ca animalul pe care l-a lovit”;
- “femeia însărcinată
să nu stea jos pe vreun prag, căci poate veni în urmă-i vreun vrăjmaș să dea cu
toporul în acel prag, și atunci face copilul cu o buză crăpată ca o tăietură”;
- “femeia îngreuiată
să nu treacă peste o funie, că face copilul cu buricul încurcat pe după gât;
nici nu trebuie să stea pe vreun sac, că va naște greu”;
- “femeia
însărcinată care va ședea pe treptele unei scări de la casă, va face copilul
anevoie, iar aceea care va ședea pe vreo albie, va naște fată”;
- “femeile
îngreuiate, când văd că se apropie ziua să nască, să se ducă la biserică ca să
se mărturisescă și să se cuminice”. (1)
Surse:
(1) studiul etnografic “Nașterea la
români” – Simion Florea Marian – Lito-Tipografia Carol Gőbl – București – 1892;
(2) “Datinile noastre la naștere” –
Artur Gorovei – Bibliteca ‹‹Minervei›› București – 1909.
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu