Vă invit să vizităm impreună “un colț din țara noastră
pe care puțină lume a avut prilejul să le viziteze. Unul dintre colțurile
pitorești, izolate de frământările superficiale ale modernismului, care își trăiesc
viața lor simplă, naturală, dăinuitoare de veacuri.” Locul în care ne
invită să mergem reporterul interbelic al revistei “Realitatea Ilustrată” în articolul
“O nuntă în Paloș,
județul Târnava” publicat în numărul din 7 august 1930: satul Paloș (mai demult Palăș,
în dialectul săsesc Kenengderf, în germană Königsdorf - în traducere "Sat
crâiesc", în maghiară Pálos - sat din comuna Cața, județul
Brașov): “Cine n'a auzit măcar că Valea Mureșului, acest rai pe care poeții
l-au cântat în versuri nepieritoare, brodează de o parte și de alta a albiei
sale localități al căror pitoresc e neîntrecut în tot Ardealul. Acest pitoresc
al naturii, această poezie a peisajului, au influențat în mod deosebit firea
locuitorilor, au sensibilizat sentimentalitatea lor, născând în fiecare simțământul
artistic, gustul pentru cultul frumosului și respectul tradiției.”
Pentru că reporterul revistei “Realitatea Ilustrată” a
ajuns în Paloș într-o zi cu totul specială pentru locuitorii satului ardelean –
ne invită și pe noi – prin intermediul fotoreportajului său - să luăm parte la
o nuntă. Vom fi însoțiți aici și de “dl. Gheorghe Cernea, originar din Paloș,
care a luat parte la toate manifestările țăranilor din jurul Paloșului, a
studiat viața în toată intensitatea ei, a cules obiceiuri caracteristice,
poezii poporane, grăite de gura țăranilor la șezători și festivități și a redat
apoi spicuirile d-sale în două volume de mare importanță pentru folkloristica
română. Primul volum este intitulat ‹‹Obiceiuri de nuntă din județul Hunedoara››
iar al doilea ne înfățișează sugestiv ‹‹Floricele din jurul Cohalmului››”:
Nuntă
în Paloș
“Lăsând la o parte portul caracteristic, care nu se aseamănă
câtuși de puțin cu al altor localități, după cum se poate observa în
fotografiile pe care le publicăm alăturat, fotografii ce ne-au fost puse la
dispoziție în mod grațios de d. Gheorghe Cernea, m'am apucat să disec
obiceiurile de nuntă din Paloș. E tot ceea ce poate fi mai curios și mai
poetic.
Stânga:
O țărancă “specialistă” execută dansul de nuntă “bârdahoaza”
Dreapta: Mireasa stropind oaspeții
O nuntă pe domeniile Paloșului înseamnă o sărbătoare la
care vibrează toate sufletele împrejurimilor. Cu săptămâni înainte, când se vestește
evenimentul, mulțimea purcede la preparații febrile. Se lucrează cămeși, fote
cusute cu ornamentații artistice, laibăre migăloase și batiste brodate cu
finețe și maiestrie specifice ținutului. În ziua cununiei, casa tinerilor e
vizitată de o mulțime nesfârșită în hainele ei de sărbătoare; toată lumea
așteaptă cu vădită curiozitate desfășurarea lucrurilor. Și fazele nunții sunt
așa fel orânduite că procură invitaților emoții plăcute și variate.
Formalitățile legale, firește, sunt aceleași. Cele bisericești de asemenea, cu
deosebirea că preotul după terminarea slujbei le dă mirilor prescură cu miere
de albine și că atunci când tinerii care se căsătoresc sunt săraci schimbă
între ei în loc de verighete, câte o monedă de argint.
Stânga:
Carul cu zestrea miresii pornește spre casa mirelui
Dreapta: “Casa mare”
|
După cununie și în cazul când mirele nu e din aceeași
comună, întregul alai pleacă la mireasă. Tinerii căsătoriți sunt instalați în
fruntea cortegiului, într'un car tras de patru boi și împodobit cu năframe
multicolore. De la biserică și până acasă, șoseaua vuiește de chiote și
veselie. Bărbați și femei, tineri și bătrâni, se asociază cortegiului, însuflețindu-l
cu urale, glume și cântece poporane. Înainte de a intra în casă, mirele și
mireasa se prind de mână și ocolesc de trei ori o masă așezată în curte, pe
care se află un vas cu grâu și doi colaci. După aceea, mireasa ia din grâu și
risipeste în toate părțile cu urarea: “Noroc să deie Dumnezeu!”- urare la care se asociază toată lumea.
Rândul de sus, stânga: “Două neveste pe cap
cu cârpe",
cum sunt numite basmalele în această regiune;
Rândul de sus, dreapta: o tânără mireasă, purtând pe cap “hirul”
'tradițional,
lucrat cu o deosebită măiestrie și împodobit cu o salbă;
Rândul de jos: două neveste tinere,
împodobite cu fachior -
un fel de tichie învăluită cu văluri dese.
În sfârșit, mesele încărcate cu bucate specifice nunții
își așteaptă oaspeții. Nimeni nu se așează însă la masă mai înainte de a-și
spăla mâinile într'un ciubăr înadins pregătit. Și fiecare depune în acest
ciubăr câte o monedă, după starea și puterile lui. Ciubărul e luat imediat de
miri și transportat la o oarecare distanță în grădină, unde ocolesc un pom, de
trei ori, la rădăcina căruia varsă în cele din urmă apa. Ceremonia aceasta este
foarte importantă și cât se poate de impresionantă pentru tânăra pereche.
Stânga: Două tinere fete, în port de iarnă
– “care-i foarte aspră prin partea locului”
Dreapta: O “nevastă cu vălitoare”
|
Și iată-i pe invitați - d. Gheorghe Cernea ne asigură că
sunt foarte numeroși acești invitați – așezați la masă. Se bea, se mănâncă, se
glumește, dar mai ales se recită versuri poporane. Fiecare oaspete este obligat
să rostească o urare în versuri, începând de la rudele apropiate ale miresei,
până la codașul satului. Faptul nu e de loc surprinzător, deoarece locuitorii
din jurul Paloșului, cu toată urgia ungurilor de a-i maghiariza, și-au transmis
din tată'n fiu și și-au respectat tradiția exprimând-o prin versuri de o
frumusețe captivantă:
Câtu-i pân’la Cluj în sus
Fete ca pe-aicea
nu's
Că's 'nalte și sprâncenate
Și spre dragoste
plecate.
Ochii negri ca
neghina,
Gura dulce ca
smochina.
Când apuci a săruta
Nu te mai poți sătura,
Ca de vin roșu
toamna.
Rândul de sus, stânga: un moșneag “tragând convins din pipă",
cea mai bună prietenă a lui de zeci de ani;
Rândul de sus, dreapta: Doi flăcăi fotografiați
alături de o tânără fată înainte de a fi încorporați
Rândul de jos: Trei flăcăiași de curând intrați în horă
În regiunea Paloșului, dragostea și căsătoria au poezia
lor specifică, prin naturaleța și verva versurilor, din care extragem următoarele:
Nu gândi badeo
prea bine,
Că ți-i bate joc
de mine
De-mi ajută
Dumnezeu,
Mai iute mi-oi bate
eu.
Nu gândi bade
gândi,
Că alți ca tine
n'or mai fi.
Că nici drumul
nu-l voi trece
Ș'oi găsi ca tine
zece.
Sau:
Însura-m'aș, însura
Nu știu socrul ce
mi-o da.
Trăistuța cu
fusele,
Trocuța cu mâțele.
Ș'un căruț c'o
iapă șchioapă,
De-oi căra morții
la groapă.
Stânga: Doi bărbați căsătoriți, gospodari de frunte,
purtând cojoacele ținutului
Dreapta: Neveste împodobite cu “păiori”, în port de
sărbătoare
|
Ori:
Aseară ș'alaltă
seară,
Fluera badea
pe-afară.
Fluera’n mânia mea,
Că alta ș'o căpăta.
De ș'ar căpăta o
sută
Ca mine tot nu-l
sărută.
Alta:
Hai bade să ne
iubim,
La luat să ne gândim.
Jos îi pâmântul
de soare,
Pân'la luat e
multă cale.
Sus e cerul de
pâmânt,
Până la luat e
mult.
Și ultima,
relativ la soacre:
Tu mireasă draga
mea,
De o fi soacră-ta
rea,
Să mi-o apuci de
cosiță,
Și să mi-o duci
la vedriță.
Și să mi-o apuci
de păr,
Și să mi-o duci
la ciubăr.
Dar dac'o fi
soacră bună
S'o cinstești ca
pe o mumă.”
Stânga:
Femeie cu fus
Dreapta: Stegarul care deschide
cortegiul de nuntă
|
Primit de la JMC:
RăspundețiȘtergereZona folclorică a Târnavelor este încă foarte bogată în tradiţii şi obiceiuri legate de cea mai reprezentativă manifestare a creaţiei folclorice, respectiv ceremonialul de nuntă, în bună parte păstrat şi acum. Etnograful şi folcloristul Gh. Cernea (1898-1965), după o amplă muncă de documentare făcută în perioada 1963-1966 a publicat sub titlul „Nunta la Paloş” un amănunţit material folcloric, în care explică detaliat, fazele succesive, obligatorii, ale RITUALULUI unei nunţi ţărăneşti din această localitate, precum şi din alte câteva din judeţul Braşov.
Enumăr această succesiune a fazelor ceremonialului nupţial, fiecare dintre ele fiind un adevărat spectacol ritual în sine, cu anume costume, jocuri, cântece, strigături, obiecte rituale, specifice zonei respective: Chematul la nuntă; Jocul carului; Gătirea miresei; Luarea nănaşilor; Iertăciunile miresei; Plecarea la biserică. Cununia; Reîntoarcerea de la biserică; Chematul naşilor; Colacul. Oraţia de colăcărit; Primirea alaiului mirelui; Ospăţul; Cinstea miresei; Pintenul de seară; Masa mirelui; cele mai multe însoţite de cântece sau strigături, făcute de femei sau bărbaţi. Iată una dintre multele specifice fiecărei faze nupţiale. În cadrul Ospăţului, la expunerea zestrei miresei într-o şură, ca toţi sătenii să poată veni „la uitare”, să vadă cât de bogată a fost mireasa, în ţesături, perini, mobilă etc.
Femeile strigă:
-„Câte haine sunt pe pat,
Tot mireasa le-a lucrat.
Mireasa şi maică-sa,
Şi cu drag soruţa sa,
Că le-o plăcut a lucra”
sau:
„Poti să fii mire-mpăcat
Că faină mireasă-ai luat.
E voinică şi frumoasă
Harnică-i la treabă-n casă.
Ştie-a ţese, ştie-a coase
Şi-a purta haine frumoase.
Meşteră-i la cusătură
Şi la vorbele din gură”.
(Ceremonialul de nuntă – Prof. Marius Pop)
Frumoase tradiții avem în zona. Dar e păcat că încet încet pier....
RăspundețiȘtergereSă încercăm să păstrăm măcar memoria lor!
ȘtergereOf doamne...ce țară am avut...!!!
ȘtergereCred că tradițiile nu au dispărut. Aud că tinerii din multe zone ale Transilvaniei, se întorc în România dacă în momentul în care au proiectat nunta lucrează în străinătate. Se văd rochiile specifice zonelor respective, iile frumos lucrate, pieptănături care transformă mireasa într-o prințesă bizantină, măcar pentru o zi. Nu au dispărut tradițiile, românii le iubesc și nu vor renunța niciodată la ele. Cred că fiecare moment important al vieții este frumos, artistic reprezentat în tradițiile poporului nostru.
RăspundețiȘtergereMi-a plăcut articolul. Foarte interesant.