Zilele de Rusalii sunt sărbătorile care încheie
ciclul marilor sărbători domnești începute odată cu Duminica Floriilor.
Sunt trei zile de sărbătoare, fiecare dintre ele cu o altă semnificaţie:
- Sâmbăta de dinaintea Duminicii Mari a Rusaliilor –
numită Sâmbăta morților, Moşii cei mari, Moşii Rusaliior sau Moşii de vară –
este una dintre cele mai importante zile dedicate pomenirii morţilor din
calendarul nostru popular;
- Duminica de Rusalii, numită şi Duminica cinzecimii
(fiind sărbătorită la 50 de zile dupa Paşti) sau a Pogorârii Sfântului Duh, este
ziua în care comunitatea creştină sărbătoreşte Pogorârea Sfântului Duh și
este celebrată ca fiind ziua de naştere a bisericii.
- Lunea de după Duminica Mare a Rusaliilor este
consacrată proslăvirii Sfintei Treimi; această zi are de asemenea o semnificație
aparte în calendarul popular:
conform credințelor populare în această zi ielele sau rusaliile “joacă pe la puţuri, fântâni, cruci, răspântii, poiene” şi “fac răutăţi de tot felul pe lume”.
conform credințelor populare în această zi ielele sau rusaliile “joacă pe la puţuri, fântâni, cruci, răspântii, poiene” şi “fac răutăţi de tot felul pe lume”.
MOŞII
DE VARĂ
Conform rânduielilor creştine, în zilele de sâmbătă “se
dă pretutindeni de pomană pentru sufletele morţilor, care pomană poate consta
din mâncare, băutură, haine de purtat şi altele (…). Rugăciuni pentru mântuirea
sufletelor lor de păcate se pot face şi în alte zile, dar pomana cea mai bine
primită de Dumnezeu este cea făcută în ziua sâmbetei.” Dintre toate zilele
de sâmbătă de peste an “ziua cea mai nimerită pentru facerea pomenilor şi
pomenirilor este Sâmbăta Duminicii Mari, numită şi Moşii Duminicii Mari,
Moşii Rusaliilor, Moşii de Rusalii sau, mai peste tot locul, Moşii cei mari sau
Moşii de vară.”
În aproape toate regiunile ţării se mai păstrează încă obiceiul
de a se da de pomană vase de lut sau de porţelan, căni sau străchini de lemn
împodobite cu flori şi umplute cu fructe, lapte, vin sau apă. “Oalele,
ulcelele, cănile şi sticlele se dau de obicei pline cu vin, iar cine n’are le
poate umplea şi cu apă. Cofele şi toate celelalte vase sunt împodobite pe
la gură cu cununi de flori, de trandafiri mai ales, dacă sunt înfloriţi în
această vreme. Printre florile înşirate pe aţă se pun şi roşcove, smochine,
covrigi şi altele cumpărate toate din târg. Străchinile, talgerile,
castroanele şi farfuriile se dau pline cu bucate. Aceste bucate sunt de obicei
felurite soiuri de zamă sau zeamă de pasăre, purcel sau miel, cu tăieţei, orez
şi altele. Farfuriile late sau întinse sunt mai ales duse umplute cu meşniţă
sau orez fiert în lapte. Toate aceste lucruri care se duc a fi împărţite
se numesc moşi. O gospodină duce moşi pe la toate neamurile şi toţi vecinii, şi
primeşte iarăși moşi de la toţi aceştia. Cu acest prilej, se strâng atât de
multe vase încât rar gospodar care îşi mai cumpără altele din târg pentru
nevoile casei.” Cel care dădea de pomană spunea: ‹‹Pe lumea asta
ţie, pe cealaltă, mie!››. Cel care primea răspundea: ‹‹Bogdaproste!››
sau ‹‹Domnul primească!››.
Prin Oltenia, în sâmbăta Moşiilor de vară, era obiceiul ca
femeile să meargă în cimitir şi să îşi plângă morţii, pentru că în această zi “păcătoşii
se trimit din nou în munca iadului”. Prin Bucovina exista credinţa “că
nu e bine ca cineva să mănânce până ce nu dă mai întâi de pomană, pentru că în
această zi se împărtăşesc cu sfintele taine toţi morţii şi dacă unul din neamul
celor morţi mănâncă, atunci cei morţi din neamul lui nu se pot cuminica”. Prin
zona Câmpulungului (Argeş) era “datina ca nănaşii să trimită finilor și mai
ales celor de botez, încă şi câte o junincă dimpreună cu toate ce e nevoie la o
vacă de lapte precum doniţă, satişcă şi strecurătoare.” Un alt obicei
interesant se întâlnea prin unele părţi din Moldova: “cei care în toamna
trecută s’au îngrijit şi au dat de pomană între altele şi o masă încărcată cu
tot soiul de bucate şi colaci, acum, la moşii aceştia, ei se duc să umple acea
masă. Această datină se numeşte umplutul meselor. Gospodina care a dat de
pomană o masă plină cu vase, merge acum cu bucate şi umple acele vase, tot pe
masa dată.”
Prin Ţara Românească în această perioadă se
ţinea Târgul Moşilor, “care se începe luni şi durează până sâmbăta
înainte de Rusalii, adică o săptămână întreagă”.
Târgul moşilor, cel mai important prilej pentru târguieli şi
pentru distracţii de tot felul, “s’a născut din târgul unde se
desfăceau odată numai cele trebuincioase pentru Moşii Rusaliilor”. Cel
mai cunoscut dintre aceste târguri organizate de Moşi a fost în perioada
interbelică cel care se ţinea în Bucureşti. În celebrul bâlci organizat în
săptămâna Rusaliilor mergeau mai ales mahalagi şi târgoveţi – dar şi
burghezi - pentru a colinda vestitele “ţuicării cu adevărata
zeamă de prune adusă de la munte”- numită şi „zăpăceală”. Era locul
în care copiii mâncau floricele şi “îşi sglâmboiau ochi în toate părţile şi
nu se mai săturau privind la „Vasilache” sau la diferiţi comedianţi
care se arătau la circuri cu „renume mondiale” şi în special la
panorama lui Braun care avea toate minunăţiile pământului.” (citeşte
şi “Piticul din Bâlciul Moşilor”)
Citește și: Duminica Mare a Rusaliilor
Sursa informaţiilor şi a citatelor:
studiul etnografic “Sărbătorile de vară la români” - publicat de folcloristul Tudor Pamfile – editura Librăriile Socec&Co., 1910.
Frumoase tradiții are poporul nostru. Orice eveniment, aniversari, sau comemorări are un loc important în viața românului.
RăspundețiȘtergere