În România de altădată, 24 Faur (Februarie) – ziua de
pomenire a aflării capului Sf. Ioan Botezătorul în calendarul religios – era
considerată ca fiind prima zi de primăvară (“cap de primăvară”) și era numită
"Ziua de Dragobete".
Fiind o adevărată sărbătoare a iubirii
conform tradiției populare, în ziua de Dragobete se sărutau pentru prima dată
în public fetele cu băieții, împărtășindu-și astfel dragostea comunității în
care trăiau („Dragobetele săruta fetele...”). De Dragobete se
făceau logodne fictive sau înfrățiri între tineri. Exista credința că cei care
se vor “drăgosti” în această zi vor rămâne îndrăgostiți până în primăvara
următoare. Se credea de asemenea că de Dragobete păsările se strâng în stoluri
ca să se împerecheze și că începând din această zi încep să își clădească noile
cuiburi.
Iubirea care înflorește... |
Să redescoperim cine este de fapt junele Dragobete, acest adevărat
Cupidon dac, flăcăul uitat dar scos în ultimii ani de la naftalină pentru a fi
o contrapondere neaoșă la mult mai
comercialul Sf. Valentin: „S-a emis ipoteza că Dragobetele poate fi „înrudit” cu
zeii străvechi greco-romani de tipul lui Pan, care avea picioare, coarne și
blană de țap, dănțuia primăvara prin pădure și, cuprins de elanuri erotice,
pândea nimfele și femeile, pentru a le face partenere, în dansul ritual al
dragostei. În susținerea acestei ipoteze vine faptul că „Dragobete” ar deriva
din cuvintele dacice Trago = țap și Bete = picioare (pedes în
latină). Prin creștinizarea Daciei, zeul păgân Dragobete a devenit
reprezentant al dragostei pure, sufletești, pierzându-și atributele sălbatice,
primitive, sărbătorit odată cu venirea primăverii, când natura se trezește la
viață.
Etimologii consideră cuvântul Dragobete ca prevenind din slava veche: dragu
biti – a fi drag. Legendele spun că ar fi băiatul Babei Dochia (dar
opusul ei pozitiv) și cumnatul lui Lăzărică – un străvechi zeu al vegetației -
și că ar fi un tănăr voinic, frumos, iubăreț și bun, care inspira dragoste
curată fetelor.” („Sărbători,
tradiții, ritualuri, mituri...” - Julia Maria Cristea).
De ziua de Dragobete se leagă o serie de obiceiuri pline
de farmec, în mare parte uitate:
- De Dragobete fetele și nevestele tinere strângeau zăpadă
- "zăpada zânelor" - şi o topeau, iar cu apa rezultată îşi
spălau faţa şi părul în anumite zile din an pentru a-și păstra frumusețea.
- Tot în ziua de “cap de primavară” fetele și
flăcăii trebuiau să arate comunității cine le era alesul sau aleasa inimii; cel
care stătea singur în această zi risca să rămână singur până în primăvara
următoare.
- În ziua de Dragobete nimeni nu avea voie să plângă, pentru
a nu atrage ghinionul asupra lui. Se
credea de asemenea că plantele de leac care erau semănate în ziua de Dragobete căpătau
puteri magice.
Cap de primăvară |
- În satele românești, de Dragobete se organizau adevărate
petreceri: “dacă era vreme frumoasă, de dimineața, frumos îmbrăcați ca la o
mare sărbătoare, fetele și băieții se adunau pe grupe de vârste și porneau
hăulind și chiuind de răsuna satul, strigând “Dragobetele săruta fetele...”,
înspre dealurile din preajmă sau înspre pădure, pentru a culege primele flori
de primăvară – ghiocei și brândușe. În timp ce fetele căutau flori, băieții
strângeau uscături pentru a aprinde un mare foc, în jurul căruia se adunau, pe
grupe de vârste, vorbeau, spuneau glume cu caracter erotic – dar nu cu substrat
indecent – mai mult legate de simpatiile ascunse. Înspre namiază, când focurile
se stingeau, fetele porneau în goană spre sat, fiecare urmată de băiatul care o
îndrăgea. Dacă acesta reușea s-o prindă (și evident că ea se lăsa prinsă), avea
dreptul să o sărute în văzul tuturor și erau pentru un an de zile, până la
următorul Dragobete, considerați ca logodnici. Se întâmpla însă ca doi tineri
să fugă după aceiași fată,și atunci ea trebuia să-și dea silința să se lase
prinsă de acel pe care îl îndrăgea.” („Sărbători, tradiții, ritualuri,
mituri...” - Julia Maria Cristea).
Dragobete... |
Românii aveau așadar până nu demult obiceiuri și tradiții
pline de farmec legate de o sărbătoare a iubirii. De ce atunci - chiar dacă am
importat și îmbrățișat plini de entuziasm o altă sărbătoare a dragostei – să îl
dăm uitării pe iubărețul Dragobete și această sărbătoare neaoș românească a
iubirii?
“Cât e iarna cu ninsoare,
Stă și doarme calda boare
Dar Sân-Toaderii pornesc.
Haide să culegem fete
Ghiocei la Dragobete
Și brândușe că-nfloresc
Și-au să iasă iarăși muguri,
Și pe câmp români cu pluguri,
Va fi cald și va fi bine
Că-ncep zilele de cresc.”
(George Coșbuc)
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu