Ou încondeiat Hora Paştelui |
Deşi
este preluat din vechile tradiţii păgâne, obiceiul înroşitului ouălor este
asociat de creştini marii sărbători a Învierii Mântuitorului. De cele mai multe
ori roşul ouălor de Paşte este asociat sângelui lui Hristos iar obiceiul
încondeierii ouălor este pus în legătură cu întâmplări trăite de Isus în
Săptămâna Patimilor: "Dintre multele legende care motivează
acest obicei, explicația găsită la românii din Ardeal ni se pare cea
mai frumoasă: Era în noaptea Paștelor. lsus se sculase dintre morți
și, într-o strălucire cerească, umbla în jurul Ierusalimului căutând
pe cel dintâi căruia să-i vestească Învierea Sa. Între aceștia, o femeie venea
înspre oraș. Isus ieșindu-i în întâmpinare i-a spus: Mergi de vestește pe
cei ce sunt urmașii mei că s'a împlinit Scriptura și că m'am ridicat la
cer. Femeia, orbită de lumină, înspăimântată, a căzut cu fruntea în
țărână, dar apoi se reculese și I-a răspuns: Dar nu mă vor crede, Doamne.
Dă-mi un semn, ca să adeveresc spusele mele. Și atunci Mântuitorul, fiindcă femeia
ducea la oraș un coș de ouă, a roșit ouăle din coș. De atunci este
obiceiul ca la Paști să roșim ouăle." ("Ilustrațiunea Română"
- numărul din 15 aprilie 1928)
Prin
unele locuri din Mehedinţi se spune că “în timp ce evreii duseră pe Isus la
Pilat să fie judecat şi osândit şi după ce judecătorul, spălându-se pe mâini,
spusese că negăsind nici o vină asupră-i nu-l poate condamna, evreii auzind, au
cerut capul lui Isus, iar Pilat, întizând mâna peste ei, a spus: ‹‹De voiţi să
ucideţi un om nevinovat, păcatul să cadă asupra voastră››. O ploaie de pietre a
căzut asupra capului lui Isus, şi urlete grozave au răsunat. Dar, minune:
toate pietrele sau prefăcut în ouă roşii.”
Ou încondeiat Floarea Paştelui |
În
unele locuri din Ardeal oamenii cred “că pe când îl duceau pe Domnul Hristos
să-l răstignească”, copii evreilor aruncau cu pietre după el. Toate
pietrele aruncate în Isus sau transformat însă în ouă roşii. O altă credinţă populară
spune că: “pe când Simion mergea la câmp, având o pâine şi ouă albe în
traistă, l-a ajuns Hristos ducându-şi crucea în spate. Simion i-a dus-o până la
ogorul lui, de unde i-a dat-o înapoi lui Hristos. Mai pe urmă, punându-se la
masă, n’a mai găsit ce avea, ci în loc a găsit pâine şi ouă roşii”.
Bucovinenii
şi românii basarabeni cred că “după ce Hristos a fost răstignit, învațatii
şi mai marii jidovilor se adunară la o masă pe care era un blid cu zeamă de
cocoş şi mai multe ouă fierte. Pe când se ospătau, unul dintre ei povesti
despre spusa lui Isus, că după ce va fi înmormântat, are să învie. Un altul
răspunse:
- Când
va învia cocoşul pe care-l mâncăm acuma, şi când se vor preface ouăle
acestea în ouă roşii, atunci va învia Hristos.
În
clipa aceea ouăle se făcură roşii şi cocoşul, bătând din aripi, începu să cânte.”
Ou încondeiat Crucea |
Prin
unele locuri din Crişana se spune că “o femeie s’ar fi dus la un corifeu –
unii spun chiar la Pilat – să îi deie iertare şi să scoboare pe Domnul de pe cruce,
să-L îngroape şi I-ar fi dus ca cinste o corfă cu ouă, care întinzându-le
lui Pilat, la o clipă s’au făcut roşii. Atunci Pilat ar fi zis: ‹‹Nevinovat
sunt de sângele acestuia: voi veţi vedea!››”.
În
unele sate din Bucovina se spune că “pe când Isus era răstignit pe cruce,
Maica Domnului crezând că va îndupleca pe jidovi să nu-l mai chinuiască, îi
duse o coşarcă plină cu ouă. Jidovii, însă, mai rău se întărâtară, şi când
Hristos le ceru apă, ei îi deteră oţet şi urzici. Maica domnului puse coşarca la
picioarele celui răstignit şi începu a plânge. Sângele din ranele
Mântuitorului curgând peste ouă, le înroşi”. După Înviere, Sfânta Maria “cea
dintâi a boit şi închistrit ouă, pe care le-a luat într’un coşuleţ cu
‹‹păsculiţi›› şi s’a dus, fericită, să-l vadă pe fiul ei. În drum, pe toţi
ce-i întâlnea, îi saluta cu cuvintele ‹‹Hristos a înviat!››şi le dădea câte un
ou şi o păsculiţă”.
Ou încondeiat Cerul înstelat |
Conform
unei tradiţii alte credințe, din judeţul Vâlcea, “toate ouăle din lume, până
şi ouăle de prin cuiburile păsărilor, s’au înroşit în clipa când învia Hristos.” O
altă tradiţie din Crişana spune că “ouăle roşii sunt lacrimile
mironosiţelor, care au stat lângă sfânta cruce sărutând-o şi vărsând lacrimi ce
s-au prefăcut în ouă roşii, pe care copii se îngrămădeau să le culeagă”.
Nu
toate credinţele populare sunt însă legate de sărbătoarea Învierii Domnului. În
Basarabia o legendă spune că atunci “când s’a născut Hristos, evreii vroiau
să-l prăpădească. Sfânta Maria a fugit cu pruncul, dar era urmărită şi era să
fie prinsă. Atunci a aruncat în urmă câteva ouă roşii, şi evreii le-au
admirat aşa de mult, încât au uitat să o mai urmărească. Astfel, oul roşu a
salvat pe Hristos”.
Sursa
informaţiilor şi a citatelor: “Ouăle de Paşti – studiu de folklor” –
autor Artur Gorovei – lucrare apăruta sub egida Academiei Romane –
1937
Sursa
imaginilor: “Arta decorativă în ceramica românească” – Iuliu Moisil -
1931
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu