|
Joimărița
|
“Calendarul
popular” a avut întotdeauna o importanță deosebită în lumea satului românesc.
Zilele săptămânii, zilele de sărbătoare sau cele în care au loc evenimente
speciale pentru comunitate au fost personificate și înzestrate cu puteri
speciale. În credința populară una dintre zilele cele mai nefaste ale
săptămânii este cea de joi. Joimărița - personificarea zilei de joi - este
o babă înaltă, slută și foarte rea. Ea își poartă părul despletit - “ca și
o salcie găunoasă” - și rânjește arătându-și dinții îngălbeniți și
stricați. E spaima fetelor leneșe, pe care le pedepsește frigându-le
mâinile în jar sau zdrobindu-le degetele cu vătraiul. Toate zilele de joi
din decursul unui an sunt nefaste. Dintre ele însă, “cele mai păzite” sunt
“cele nouă Joi” din perioada cuprinsă între Paști și Rusalii. Ele sunt numite
"Joile grele" sau "Joile păzite".
“Oamenii
din popor vorbesc despre ele ca fiind foarte înspăimântătoare și răzbunătoare.
În aceste zile nu se lucrează nimic, nu se culeg nici buruieni pentru leac, nu se
fac descântece. Dacă cineva calcă joile şi dacă iese la lucru la
câmp, acea muncă va fi bătută de grindină, de piatră sau va trimite foc,
tunete, fulgere, înecuri.” (cf. studiului “Țăranul român între forțele
naturii și puterile divine” – Georgiana Livia Cârlan-Antoci).
|
Joimărița cu părul despletit
ca o salcie găunoasă
|
Există
multe credințe populare legate de „Joile păzite”. O să vă spun câteva dintre
ele, culese din lucrarea “Sărbătorile de vară la români”, publicată în anul
1910 de către marele etnolog și folclorist român Tudor Pamfile: “Dacă
cineva calcă Joile și iese cu plugul la arat, dacă merge la prășit sau dacă
muncește orice pe câmp, peste vara, acea muncă va fi bătută de piatră, adica va
fi stricată de grindină. Pe lângă grindină, Cele nouă Joi se mai răzbună
împotriva celor ce muncesc și prin trimitere de foc în holde, case și
orice alt avut al lor. Oamenii se tem de orice foc, dar mai ales de cel ce se
naște prin trăsnet; de aceea mai spun că Cele nouă Joi sunt rele și de trăsnet,
tunet sau tun, fulger, ploi pânzișe și înecuri. Prin unele sate din
Moldova teama de aceste zile de joi este atât de mare “încât nici pe preoți
nu-i cheamă în case spre a le face diferite servicii religioase”. Prin
unele locuri din Oltenia “se crede că cei ce vor spăla cămăși în aceste
zile, li se va opări grâul. De asemeni nu se toarce, nu se țese și nu se
pune vârtelnița, că bate piatra.”
|
Joimărița
spaima fetelor leneșe
|
Cele
din urmă două zile de joi ale acestei perioade sunt și mai înspăimântătoare: “Joia
a opta se numește în Bucovina Bulcile sau Bulcii. În această zi,
la Suceava se scot în procesiune moaștele Sf. Ioan cel nou și se face aghiasma.
Bulcii nu se țin acolo numai de teama pietri și a ‹‹ tunului ›› ci și
de teama Ielelor. Prin Moldova de jos, Joia a opta se numește mai
des Buciumul Rusaliilor și se crede că se numește așa din pricină că
vine după Rusalii, când acesta își buciumă sau își trâmbițează sfârșitul
isprăvilor lor. Pe alocurea se zice chiar Sbuciumul Rusaliilor ,
avându-se credința că în această zi, pe lângă că se opresc oamenii de la muncă
și sunt pedepsiți cu piatră și foc, această zi schilodește și pocește pe cel
care ar îndrăsni să lucreze. A noua Joi – numită Joia
mânioasă în Moldova și Joia verde în Oltenia - e cea mai
năprasnică. Prin multe părți oamenii nu numai că nu lucrează nimic, nici
pe lângă casă, nici pe câmp, dar se adună chiar la biserică și ascultă
serviciul dumnezeesc, deoarece această Joi este rea de grindină, bătând și
stricând semănăturile, mai ales cânepa”.
În încheiere vă voi spune și legenda acestei din urmă zile de Joi, așa cum se
spunea cândva prin Bucovina: „Se zice că a fost odată un împărat, anume Joian, care simțind că i se apropie sfârșitul vieții, și-a pus
supușii ca să serbeze ziua morții lui, spre binele lor.
-
De ziua morții mele, le-a zis împăratul, de veți fi datori pe la alții, să nu
vă duceți la muncă, deoarece în acea zi se va fierbe piatra mai tare, nourii se
vor frământa mai mânioși și munca voastră va fi în primejdie. Nimic nu se va
alege din sporul celor ce vor munci în ziua morții mele. Astfel, de la acel
împărat, a rămas paza Joii a noua, paza Bulciului cel mare sau ziua când
fierbe piatra.”
Să fie împăratul Joian de vină?.. Mă gândesc, sper să nu amestec zeii autohtoni cu cei care își au sălaș în Olimp, totuși, de dragul discuției, nu cumva e vorba de Jupiter? Cel care e stăpânul fulgerelor, și poate că prin asociere, să fie și cumva șef peste tunete și grindină.. De fapt, cum e zisa:,, noi de la Râm ne tragem ", e foarte posibil să se fi amestecat în tradiții și legendele.. Super articol. Poate că ceva adevărat o fi.. Nu putem ști.
RăspundețiȘtergere