Ziua
de Sf. Ignat a fost întotdeauna cea mai tragică zi din viaţa porcilor,
aceste simpatice şi nevinovate animale domestice. Sacrificarea lor în
ziua de Sf. Ignat – această adevărată noapte a Sf. Bartolomeu în lumea
porcină, după cum o numea în glumă George Ranetti – are o istorie mai
veche decât am fi tentaţi să credem. Despre
daci se ştie că sacrificau porci în ziua solstiţiului de iarnă pentru a
hrăni Soarele cu carne, astfel încât acesta să prindă puteri şi să
renască. Datorită acestei ofrande ziua începea să crească şi soarele îşi
reintra în drepturi.
Legendele
mai spun ca în noaptea de dinaintea Ignatului porcii se visează cu
mărgele roşii la gât şi că li se arată Ignat, care le vesteşte cu
următoarele cuvinte că vor fi sacrificaţi:
Porc gras,
O măciucă-n cap,
Şi te culcă lat!
De
teama morţii care îi pândeste, porcii care nu sunt sacrificaţi de Sf.
Ignat nu se mai îngraşă începând din aceasţă zi. Aceiaşi legendă mai
spune ca de Ignat fiecare om trebuie să vadă sânge şi să zică:
Ignat, Ignat
Porc umflat!
De sacrificiul porcilor tăiaţi în această zi se leagă multe alte credinţe şi obiceiuri. Iată doar câteva dintre ele: „Sângele
porcului tăiat în ziua de Ignat trece în popor ca un leac neîntrecut
pentru o serie întreagă de boale mai ales atunci când porcul a fost
negru. Mulţi adună sângele porcului negru într'o strachină cu mei. După
ce se usucă, acest amestec de mei şi sânge este afumat şi măcinat.
Eficacitatea lui ca leac la copii, contra spaimei, a guturaiului şi a
halucinaţilor se îndeplineşte tocmai peste un an. Untura
porcului tăiat de Ignat e folosită la vrăji sau ca leac la vite. În
unele locuri, la ţară, se păstrează numai câte o bucată de carne de porc
negru, care e sfinţită la biserică în ziua de Bobotează. Cu această
bucată de carne îşi fac apoi oameni fricţiuni în părţile în care îi ţine
vre-un junghi. Un
mort, bănuit a fi strigoi, poate fi uns în acea zi cu untură de porc.
În sicriul mortului se pune şi o cracă de măceş, pentru ca strigoiul să
se încurce în spini dacă totuşi ar reuşi să fugă din sicriu.
Victime interbelice de Ignat |
Credinţa
că pentru a fi ferit de boale trebuie neapărat să vezi sânge în ziua de
Ignat, este foarte răspândită in popor. Cei ce nu au posibiltatea să
taie tradiţionalul porc, sunt îndemnaţi de cei bâtrâni să taie măcar o
pasăre; cu cât mai mare, cu cât vezi sânge mai mult, cu atât vei fi mai
bine ferit de boale. Femeile
nu au voie să lucreze în acea zi decât după ce au văzut sânge. Dacă
n'au tăiat nici porc, nici pasăre, trebuie să împungă cel puţin creasta
unei găini negre, pentru a-i vedea sângele. Apoi se pot apucă de muncă.
Dacă nu îndeplinesc aceste datini, legenda spune că Ignat le urmăreşte
până ce le înebuneşte şi mor. Ignatul
îl ţin cu sfinţenie mai ales femeile însărcinate, ca să nască copii
voinici. Nu trebuie lucrate în acea zi straie femeieşti - pentru ca
femeia să nu geamă ca porcul.În sfârşit se mai spune că Ignat cere neapărat o victimă de ziua lui." (articolul „Ignat, Ignat, porc umflat” publicat în numărul de Crăciun din anul 1933 al revistei „Ilustraţiunea Română”)
Porc sacrificat prin electrocutare în perioada interbelică |
Tristă
şi înspăimântătoare zi, nu-i aşa? Dar tocmai pentru a nu încheia
articolul într-o notă atât de sumbră o să vă invit să citiţi câteva
versuri vesele, publicate de revista „Furnica” în 18 decembrie 1908:
SF. IGNAT – SF. BARTOLOMEU
- Diatribă vegetariană
Crăciunul e zi sfântă, e zi de sărbătoare!...
O fi pentru voi oameni, dihanii fără cord,
Care-ascultaţi, reci tocmai ca vântul de la nor,
Guiţul melancolic al porcului ce moare.
Cu zâmbetul pe buze, asasinaţi o scoafă!
Zadarnic plânge porcul, bărbatul drag al ei,
Zadarnic plâng orfanii, nevinovaţi purcei,
Când sângele-i se varsă, „pembẻ” ca o garoafă.
Din porci!... Vai vouă însă când printre-aceşti martiri
Ura’npotriva crudei, barbarei omeniri
Va izbucni grozavă cum explodeaz’o bombă!
Porceasca gintă pururi a fost sacrificată!
Nu-n almanachul Ghota, pe cei mai bravi strămoşi,
Ci-n Almanachul Paţac, şi-n maţ de caltaboşi,
Modernul porc, cu jale, azi lăcrimând şi-i cată!
O porci! Iată Decembre! Aceasta este luna
Cănd pentru voi Ignatu-i un Sfânt Bartolomeu!...
Şoriciul pachidermic când oare s’o’nroşi
Simţind revolta rasei jertfite’ntotdeauna.
Când va suna guiţul solemn al răzbunării?
Când vor pretinde porcii la viaţă dreptul lor?
Când vom vedea la Dacia-al porcilor popor
Urlându-şi desnădejdea ca valul dârz al mării?
...Sosi-va ziua’care puterea’ţi-o vei pierde
Vei fi silit macazul stomacului să’ntorci,
Şi’n loc să fii călăul micilor mei porci,
Vei rumega la birturi cârnaţi de iarbă verde!...
Jorj Delamizil (pseudonim al publicistului George Ranetti)
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu